april 08, 2012

FORSKNING i BILD!

GRUPP 1

Efter terminens första veckor där vi har testat oss fram med iPads på olika sätt, tyckte vi det var dags att ta det hela ett steg vidare.

Vi var nyfikna på vad eleverna upplever i användandet av dem och vad som eventuellt skiljer dessa digitala verktyg åt från de mer traditionella som man är mer van vid, t ex akvarellfärg, papper, vatten och penslar.

För att få ett så jämförbart resultat som möjligt, ställde vi upp två exakt likadana stilleben-stationer på var sitt bord. Vid det ena med akvarell, papper, vatten och penslar som material och vid det andra iPads och app:en DrawFree. Efteråt utvärderade vi tillsammans o var och en fick ge sin bild av övningen.

Eleverna på Bilden är väldigt vana vid att själva styra mycket över det som görs, men denna gång tog alla det på stort allvar att det vi skulle göra handlade om forskning, trots att det handlade om en rätt strikt övning. Och kanske var det som vi sa – första gången i världshistorien som någon utförde just ett sånt här forskningsexperiment, d v s utifrån just de material, liknande stilleben etc. Det är och var en häftig tanke som fick oss alla att känna allvaret i stunden. Nedan kommer lite bildexempel och framöver ska vi förhoppningsvis också skriva lite om de resultat som kom fram.




































































































































































































GRUPP 2